(extrase din cartea Între părinți și copii, de Haim Ginott)
Într-o educație de calitate părinții pot:
- să disciplineze fără să umilească
- să aprecieze fără să judece
- să exprime furia fără să jignească
- să confirme -în loc să combată- sentimentele, percepțiile și opiniile copiilor
- să se comporte astfel încât copiii să învețe să reacționeze în realitatea lor lăuntrică și să-și dezvolte încrederea în sine
În comunicarea cu copiii:
- Mesajul părintelui este indicat să păstreze intact respecul de sine atât al copilului cât și pe al său.
- Afirmațiile dovedind înțelegerea să fie anterioare afirmațiilor conținând sfaturi sau instrucțiuni.
- Atunci când copiii se află în vârtejul unor emoții puternice, ei nu mai pot asculta pe nimeni. Vor să fie înțeleși, fără a da prea multe detalii. Ca părinte trebuie să te adresezi mai întâi sentimentelor – abia după aceea poate fi îmbunătățit comportamentul.
- Sentimentele intense nu pier dacă sunt interzise, dar se atenuează dacă ascultătorul le acceptă cu simpatie și înțelegere.
- Copiii ne iubesc și nu ne pot suferi în același timp. Ei au sentimente contradictorii față de părinți, profesori și față de toți cei cu autoritate asupra lor.
- Nu putem controla sentimentele care se nasc în noi, dar putem să alegem cum și când le exprimăm – cu condiția să știm ce sunt. Copiii învață despre înfățișarea lor emoțională auzindu-și reflectate propriile sentimente.
- Nu este recomandat să judecăm sentimentele și să cenzurăm fantezia.
- Recomandabil: lauda să se refere la eforturile și realizările copiilor, nu la caracterul și personalitatea acestora.
- Lauda trebuie astfel formulată așa încât copiii să extragă concluzii realiste despre ei înșiși.
- Copiii au nevoie de îndrumare, adică de formularea problemei și a unei posibile soluții.
- Copiii au nevoie să învețe de la părinți distincția dintre evenimentele doar neplăcute și sâcâitoare și cele tragice sau catastrofice.
- Criticile părintești nu sunt de ajutor. Provoacă furie și resentimente. Copiii criticați continuu se vor minimiza pe sine și vor fi bănuitori cu alții.
- Copiii au nevoie de o reacție congruentă din partea părinților: de cuvinte care să oglindească sentimentele reale ale părinților.
- Furia trebuie exprimată în așa fel încât să aducă un pic de alinare părintelui și un plus de înțelegere copilului, fără să producă nici unuia dintre ei efecte secundare.
- Sentimentele de furie trebuie exprimate fără a leza personalitatea copilului.
- Un avertisment reprezintă o provocare pentru autonomia copilului. Dacă acesta are un dram de autorespect, trebuie să greșească din nou, ca să-și demonstreze sieși și să le arate celorlalți că nu-i e frică să răspundă la o sfidare.
- Promisiunile n-ar trebui nici făcute, nici cerute copiilor. Pentru că relațiile cu copiii ar trebui să se bazeze pe încredere.
- Autoritatea presupune concizie și tăcere la momentul potrivit.
- Când copiii mint, nu trebuie să facem pe procurorii ori să cerem mărturisiri, dar trebuie să spunem lucrurilor pe nume.
- Copilul mic poate fi călăuzit cu demnitate pe calea corectitudinii.
- Când știm răspunsul, e mai bine să nu mai punem întrebarea.
Despre responsabilitate și limite:
- Responsabilitatea nu se poate impune cu forța. Ea poate veni doar din interior, hrănită și orientată de valorile absorbite acasă și în comunitate.
- Dacă copiii trăiesc într-o atmosferă de critică, nu învață responsabilitatea. Învață să se condamne pe ei înșiși și să le găsească defecte altora.
- Copiii capătă simțul responsabilității prin propriile eforturi și propria experiență.
- Îngăduință (acceptarea copilăriei copilului) conduce la încredere în sine.
- Ultraîngăduință (acceptarea unor acte nedorite) conduce la anxietate și la pretenții tot mai mari.
- Limitele opresc comportamentul periculos, dar și securizează: ”N-am să te las să mergi mai departe. Ești în siguranță”.
- Limitele spun care este comportamentul inacceptabil și oferă o alternativă acceptabilă de comportament.
- Limitele trebuie să fie totale, nu parțiale.
- Limitele trebuie impuse fără furie și resentimente.
- Resentimentele față de limite trebuie înțelese.
- Limitele e mai bine să fie formulate impersonal.